Sidor

2012-06-25

Tankar kring framridning

En väldigt intressant ämne att ta upp är ju just framridning och framhoppning. Det var en av de saker som vi tog upp om på Ted-kursen, det är ju så grymt olika hur mellan ryttare till ryttare, vissa rider fram över en timme och andra rider fram en knappt halv timme.

Och jag tycker man ska rida fram sin häst efter hur den är som i temperament och vad som funkat bäst innan, har man en mycket pigg och bockig häst kan det ju vara bra att låta den springa av sig så att man kan få kontakt med den och så att den kan koncentrera sig på uppgiften istället för att vara sprallig och helt okontaktbar.

Har man istället en häst som i sig själv inte har mycket ork eller arbetsvilja så tycker jag man kan rida fram den lite lättare och börja hoppa lite tidigare, för att som "väcka upp den" men samtidigt spara på krafterna så att den orkar när det väl gäller inne på banan.

Jag har tänk på en sak, igentligen är det ju inte så konstigt att så många är osäker på hur man rider fram på bästa möjliga sätt för det är inget som tränare brukar ta upp vanligtvis. Vilket jag tycker är dåligt, för om man det går dåligt på framridningen och framhoppningen är chansen stor att det går dåligt på tävlingsbanan, och det är väl därför de flesta tränar-för att tävla. Och vill man tävla så vill man väl att det ska gå bra?

Hoppning och ridning är en idrott och det betyder att vi alla som tävlar är idrottsmän/idrottskvinnor och då ska väl mitt mål vara att vinna? Och som Ted säger: Vinna kan vara att vinna en 140 klass och vinna kan vara att komma runt en 1 m bana. Du måste alltså sätta upp mål, vad är vinna för mig denna tävling? Så att du kan känna dig nöjd om det gick bra eller om det gick dålig så ska du analysera och se efter vad det var som gjorde att det blev fel och ändra det och komma igen. Det tror jag att hoppning handlar om till en viss del, att man lyckas kanske inte direkt. Du måste sätta upp ett mål för varje tävling, utverdera och gör om det som gick snett och försöka igen, försöka igen, förbättra, ändra, försöka igen och tillslut kanske du vinner den där 140 klassen eller kommer runt den där 1m banan.

 Man måste nog ha ett stort tålamod, vara envis som sjutton och ha en vilja av stål, lära sig av bättre ryttare och hela tiden försöka utvecklas.


Sedan kom jag på en sak, inom de flesta andra sporter har idrottarna sin tränare med sig på tävling, T ex. i Simning som inte är en lagsport så har man tränaren med sig...Det gör nog att många blir osäker och gör misstag på framridningen och framhoppningen. Fast det finns ju vissa tränare som följer med på tävlingar, credit till dom! 


Jag har ridit för många olika tränare nu och en sak jag lagt märke till är att alla är så olika varandra och lär ut på helt olika sätt, ibland kan man tro att det inte är samma sport man håller på med från en tränare till en annan! Vissa säger att du ska ha knäslut, andra inte. Vissa tränare säger att du ska klämma försiktigt med skänken, andra säger att du ska kicka till hästen så att den blir uppmärksam, andra säger att du ska driva hästen takmässigt med varannan skänkel.

Jag själv tycker det är grymt svårt att veta vem och vad som som är rätt/har rätt och ibland kan jag bara känna mig väldigt förvvirrad...men jag har bestämt mig att välja det jag tycker låter vettigast, det som funkar bäst på min häst och så klart lyssna på den tränare som jag rider för för tillfället.















Ted tyckte att man inte skulle ta ut hästens krafter samma dag som tävlingsdagen utan istället rida igenom dom ordentlig dagen innan. På tävlingsdagen kan du ta ut hästen och promenera med den en stund och på framridningen ska du inte hålla på att krångla till det med en massa dressyrövningar utan rid fram hästen lite lätt och hoppa fram hästen max 7 språng om du behöver mer än 10 språng så ärdet förmodligen något som inte stämmer och du måste hem och jobba på det. Ta hellre det lilla språnget flera gångar eftersom det inte nöter på hästen.

Hittade en intressant video med Malin Baryard när hon hoppade fram där hon delade med sig av tips,HÄR. Lite sammanfattat om vad hon tyckte:
När det är 15 före henne börjar hon rida fram(ungefär en 30 min innan start alltså). När det är 7-8 före hennebörjar hon hoppa fram: Lilla hindret 1-3 gr och sedan direkt 2 gr på räcket. Liten skritt paus, hoppa sedan 3 gr oxer. När det är några före henne så höjer hon upp oxern lite och hoppar en gång, sedan går hon in på banan!


Det jag har lärt mig av detta(om man nu ska gå efter Malins och Teds tankar om framhoppning) så är det att jag rider fram för länge(ca.45 min innan) och hoppar fram för lite(ca.4-5 språng). Så det är något jag kan testa ändra på!:)
Långt inlägg, men ibland är det skönt att skriva av sig, speciellt när man fått så mycket ideer och inspiration efter Ted-kursen! Men en sak som jag tycker vi ska vara glada över är framridningarna i Sverige att dom är så väl organiserade, min vän i Belgien sa att det var helt kaos på framhoppningarna där, man fick vara hur många som helst inne! Så klaga inte på att det är trångt;)




1 kommentar:

  1. Prova ha texten indelade i stycken så blire lättare att läsa! :D

    Men ja tycker du skrev jätte bra som fick mig att börja fubndera lite, jag är en sån som inte vill trötta ut hästen även fast jag inte haft någon riktigt latis.

    Men det låter vettigt de du säger att rida fram ca e halvtimma och inte hoppa så mycket men ändå låta hästen värma upp och så. Vid framhoppning bruka ja ge mig när ja hoppat alla hinder en gång om det inte blive nått krångel förstås.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, vi bits inte;)

Arabian Horse