Sidor

2012-05-28

Hoppövningar!

Bra hoppövningar helt enkelt. Både mer avancerade och simpla. Vilken är din favorit?


"5 1/2"














5 1/2-En ren klassiker! För hästar på alla olika nivåer, övningen ger gymnastik, teknikträning och självförtroende!


"KLOCKAN"
Tycker den här övningen är bra både för att den ger gymnatik och är riktigt jobbig för hästen samt att  himndren kommer så tätt inpå och då måste man kunna hålla koncentarionen. + för att det är en evighetsövning. Dock ska man inte hoppa denna övning för ofta, precis som med alla träninging ska man variera för att förhindra skador!



Tror inte jag testat denna men något liknande iaf, ser rolig ut! Dock lite mer komplicerad och framför allt jobbig att bygga fram;)


"1a-1b"

En bra uppvärmning eller enkel hoppövning som jag använder mig utav ofta är denna(alltså hinder 1a-1b):

Värm upp hästen genom att rida i galopp över cavalettibockarna (hinder nr 1) på långsidan i båda varven. Öva på att rida med olika antal galoppsprång och med bibehållen rytm mellan bockarna. 

Framför allt tycker jag att man borde hoppa mer banor och med banor med jag liknande banor som är på tävlingarna. Tycker att man allt för ofta hoppar korta linjer och för det behövs inte samma koncentration som för en 12 hinders bana. Man behöver ju inte hoppa så högt(för att inte nöta på hästen), det är trots allt så som eliten säger: "Kan man hoppa en bana på 50 cm perfekt kan man hoppa en högre bana perfekt". Allt handlar om vägarna, balans, självförtroende och samspel mellan ryttare och häst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, vi bits inte;)

Arabian Horse